עקרונות התקינה לשימושיות

ישום תקנים בינלאומיים

בעיות בתקנים הקיימים

עקרונות התקינה

אבטחת התועלת למפתח

אבטחת קלות הלימוד והשימוש בתקנים

 

standards@upaisrael.org

28 באפריל 2007

אבטחת התועלת למפתח

סוג התקינה המועדף‎

ה-UPA מציע ארבע סוגי תקינה:

  • The use of the product
  • The user interface and interaction
  • The process used to develop the product
  • The capability of an organization to apply user centered design

שני סוגי התקנים הראשונים ברשימה מתייחסים לפרמטרים של המוצר, ואילו שני סוגי התקנים האחרונים מתייחסים לפרמטרים של ניהול הפרויקט.

הרוב המכריע של מומחי השימושיות מעדיף את התקנים הקשורים לניהול פרויקטים. לא משום שהם מועילים כל כך למפתחים, כמו בגלל הסיבה שקל יותר להתמצא בהם מאשר בתקנים הקשורים למוצר. קל לחפש את המפתח מתחת לפנס, אבל צריך לחפש אותו במקום שהוא נמצא, בחשיכה. מה שהמפתחים צריכים זה יעוץ בנושאים הבעייתיים, עבורם הם מקבלים חוות דעת סותרות, כלומר תקינה למוצר. יש לכך משמעות מבחינת סדרי עדיפות בפיתוח התקנים. כמו כן, מבחינת סדרי הקדימות, אין טעם לתקנן ניהול פרויקט, כל עוד לא הבטחנו שהמפתחים יודעים כיצד לשפר את המוצר עצמו.תכנית התקינה צריכה להתמקד במוצר, ולא בניהול הפרויקט. במקביל, ניתן ליישם תקינה בינלאומית הקשורה לניהול הפרויקטים, שעלות ההשקעה בה נמוכה.

אמות מידה להוכח‎ת התועלת למפתח, לתעשיה ולציבור

דרך אפשרית להוכיח את התועלת שבתקן היא בעזרת קריטריונים כגון ערכה של מקרים לדוגמא ( benchmark) או תרחישים, כאשר את תרומת התקן המוצע משווים לעומת החלופות על פי המקרים שבדוגמאות. דוגמאות של קריטריונים כאלו (ישימות לתקנים עבור מוצרים או מערכות) הן קלות ההתמצאות במערכת ורגישות לטעויות משתמש, בתרחישים של התקנה, איתחול, תפעול שוטף ופתרון בעיות.

הגדרת תוקף התקן ומגבלותיו

על מנת לשכנע את המפתחים שהתקנים הינם רלבנטים למערכת שבאחריותם, צריך להגדיר ולציין בפירוש את תוקפם ואת מגבלותיהם של התקנים.

הנחיה לתכנון ממוקד משתמש

מפתחי מערכות מתקשים להתאים את אפיון המערכת לצרכי המשתמש. הטעות האופיינית בקרב מפתחים היא להניח שהמשתמשים יפעילו את המוצר באופן דומה לאופן בו הם מפעילים אותו במהלך הפיתוח. התקנים צריכים לכלול הנחיות לגבי התאמת ממשק ההפעלה לתרחישי ההפעלה של המשתמש. לדוגמא, למפתחי תוכנה, שמפעילים אותה באופן אינטנסיבי, נוח להשתמש במקשי קיצור במהלך הבדיקות. אצל המשתמש, הפעלה בטעות של מקשי הקיצור גורמת לעתים להתנהגות מביכה של התוכנה. התקנים צריכים להנחות את המפתחים לגבי התאמת מקשי הקיצור לצרכי המשתמש.

התאמה לעולם המושגים של המפתח

על מנת להבטיח את אטרקטיביות התקן למפתח, צריך לאפשר למפתח להפעיל את המוצר במהלך הפיתוח בדרך הפעולה העדיפה עליו. זאת, מבלי שיכפה על המשתמש את דרך החשיבה שלו ואת תהליכי התפעול המועדפים עליו. לדוגמא, תקנים למוצרים או מערכות צריכים לאפשר למפתח לכלול במערכת מוד הפעלה המותאם לו, ולאפשר לו לישם מוד זה לצורך בדיקות. בנוסף, התקנים צריכים ולהנחות את המפתח להגדיר את מוד ההפעלה של המשתמש כמועדף על פני זה של המפתח. לדוגמא, התקנים צריכים לאפשר למפתח להגדיר מקשי קיצור רבים לצורך בדיקות, ולהנחות את המפתח להפעיל אותם בשלב הבדיקות בלבד.