עקרונות התקינה לשימושיות

ישום תקנים בינלאומיים

בעיות בתקנים הקיימים

עקרונות התקינה

אבטחת התועלת למפתח

אבטחת קלות הלימוד והשימוש בתקנים

standards@upaisrael.org

בעיות בתקנים הקיימים

הנסיון מוכיח שמפתחי מערכות אינם מכירים את התקנים, אינם לומדים אותם, ואינם מנסים אפילו לישם אותם. הסיבות לכך הן מגוונות, אבל השורה התחתונה היא יחס גבוה מדי של עלות-תועלת. הסיבות לכך הן:

  1. הכמות: כמות התקנים בנושא שימושיות היא עצומה. הכמות העצומה מעידה על הצורך שיש לתעשיה בתקנים, אבל, היא גם מהווה אבן נגף, מכיוון שמרוב עצים לא רואים את היער.
  2. שרירותיות: במקרים רבים, התקינה אינה מבוססת על מחקר בסיסי בגורמי אנוש, וההחלטות השרירותיות הן לעתים שגויות. לדוגמא: http://www.cja-jca.org/cgi/content/full/50/3/221
  3. התיישנות: חלק ניכר מהתקנים הוא ספציפי לטכנולוגיה. תקנים רבים שנכתבו לפני עשור כבר אינם רלבנטים כיום.
  4. רלבנטיות: הנחיות רבות הן רלבנטיות למצבי תפעול מסויימים, כאשר ישומן למצבי תפעול (תרחישים) אחרים יוצר בעיה למשתמש (ראה דוגמת 'דילמת עומס מסך' בהרצאתי בכנס INCOSE). בכל פרויקט ספציפי, רק חלק קטן מהתקנים הוא רלבנטי, אבל קשה למצוא את החלקים הרלבנטים, ולהעריך ולשפוט את מידת הרלבנטיות שלהם למצבי התפעול. ביחוד, מכיוון שבעיות המשתמש הן לעתים בלתי צפויות.
  5. קשיים להעריך את תרומת התקנים: בסקר התקנים שערכתי לא מצאתי הוכחות חד משמעיות לתרומת התקנים לשיפור השימושיות (הסבר לכך אפשר למצוא אצל http://www.taskz.com/ucd_righi2_indepth.php )

כתוצאה מכך, מפתחי מערכות נוטים להפחית בחשיבות התקנים כדרך לשיפור השימושיות. מסקנה מכך היא שייתכן, ואף סביר ביותר, שוועדת התקינה תיאלץ להשקיע בתקינה מקורית יותר מאשר בהתאמת תקנים בינלאומיים.