עקרונות התקינה לשימושיות

ישום תקנים בינלאומיים

בעיות בתקנים הקיימים

עקרונות התקינה

אבטחת התועלת למפתח

אבטחת קלות הלימוד והשימוש בתקנים

 

standards@upaisrael.org

28 באפריל 2007

אבטחת קלות הלימוד והשימוש בתקנים

הכמות העצומה של תקנים יוצרת בעיה למפתח, להכיר את התקנים הקיימים ולזהות את אלו מהם שהם רלבנטיים לפרויקט ספציפי. מפתחי תוכנה מתקשים ללמוד ולישם את התקנים הקיימים. כאשר מחייבים אותם, הם נאלצים להעזר בחברות יעוץ או בספרות הדרכה.

תקנים רבים שנבנו על סמך מחקר גורמי אנוש נכשלו בגלל חוסר התאמה לצרכי המפתח. אחת הבעיות היא של כפילויות\ חזרות מיותרות על אותן הוראות, המונעת מהשאיפה לכסות את כל מצבי החיפוש אחר התקן הרלבנט. כתוצאה מכך, התקנים תופסים נפח שהוא בסדר גודל מעל לנדרש, שמקשה על המפתח "למצוא מחט בערימה של שחת". לאבטחת קלות השימוש, יש לארגן את המידע באופן שכל תקן יופיע פעם אחת בלבד.

אחת הדרכים להתאים את המחקר לצרכי המפתח היא על ידי תהליך בן ארבעה שלבים[1]:

א.      זיהוי נושאים רלבנטיים לבעיות ושאלות התיכון

ב.       התמרת נושאים אלו להנחיות שימושיות

ג.        ארגון המידע באופן שיקל על המפתח למצוא את המידע הדרוש לו

ד.       פירמוט המידע באופן שהוא נוח לקריאה ולהבנה.

תכנית העבודה שאושרה לוועדה זו כוללת פיתוח של מורה נבוכים למפתח, מערכת תומכת החלטות המאפשרת למפתח התמצאות מהירה, בעזרת קישורי HTML. האתגר שלנו הוא לבנות מורה נבוכים כזה, שמאפשר למפתח למצוא את ההנחיות המתאימות למאפייני התפעול הספציפיים לתרחיש.


 

[1] Vicente, K. J., Burns, C. M., & Pawlak, W. S. (1998). Better handbooks, better design: Why current books describing human factors/ergonomics research and application don’t meet designers’ needs. Ergonomics In Design, April, 21 – 27.