נוהל עבודת וועדת התקינה לשימושיות

הגדרת הנושאים לתקינה

תהליך קבלת ההחלטות

תהליך פיתוח התקנים

standards@upaisrael.org

תהליך פיתוח התקנים

תהליך פיתוח התקנים הוא בעקרון אינסופי, והוא מורכב משלבים, כאשר בכל שלב ניתן להוסיף, לשנות ולשפר כל סעיף בתקן. כל שלב יתנהל כפרויקט, ויסתיים בפירסום גירסא חדשה לתקן. הפיתוח יכלול את הפעילויות הבאות:

א.      בחירת ראש צוות מקרב חברי הוועדה.

ב.       הקמת צוות מומחים יעודי לתקן.

ג.        קביעת לו"ז לפרסום התקן. בשאיפה, הלו"ז יקבע כך ששלב הכתיבה יסתיים בתוך חודש, שלב הבדיקות והתיקונים יסתיים בתוך חודשיים, ושלב האישור יסתיים תוך חודש.

ד.       כתיבה, על ידי חבר הוועדה שהתמנה כראש הצוות, האחראי על פיתוח התקן. ראש הצוות יכול למנות חברי צוות כאחראים על כתיבת חלקים של התקן.

ה.      בדיקה, על ידי כל חברי הצוות, כאשר כל אחד מהבודקים נדרש לחוות דעה מפורטת ברמת הפיסקה, כלומר, לגבי כל פיסקה יש לציין אם היא מקובלת, ולפרט את סיבת ההתנגדות או ההסתייגויות, אם יש כאלה.

ו.        חזרה על הסעיפים ד', ה' לעיל לצורך הסרת ההתנגדויות וההסתייגויות, עד למצב של חוסר התנגדויות והסתייגויות, או של חוסר הסכמה. בשאיפה, כל איטרציה של בדיקות ותיקונים תסתיים תוך שבועיים.

ז.        הפצה לידיעת חברי ארגון מומחי השימושיות והאגודה הישראלית לארגונומיה, לצורך קבלת הערות. הערות, אם יתקבלו, יופצו לחברי הצוות ויטופלו באופן דומה לטיפול בהערות של חברי הצוות.

ח.      דיון בצוות לליבון הנושאים עליהם אין הסכמה, ולאישור הגירסא. ככלל, התקן לא יכלול נושאים עליהם אין הסכמה. את ההסתייגויות רצוי לפתור בדרך של הגדרת מגבלות תוקף לסעיפים המסוייגים.

כל הפעילויות, למעט אישור הגירסא, יהיו בתקשורת בדוא"ל. אישור הגירסא יהיה בדיון שיתקיים במכון התקנים.